|
  MJ
- BYGGTIPS
Några
praktiska lösningar för MJ-rallaren
|
Startsidan
|
|
|
 |
|
|
Fällbar
anläggning
|
Aternativ
1 - Fällbart väggmontage
|
Min
första MJ-bana byggdes upp med krav på att den inte
skulle inkräkta på ett normalt boende. Anläggningar
på hyllor längs väggarna i köket tillhör
en sällsynt men ändå förekommande
variant. Här beskrivs ett tips hur en komplett
digitalstyrd MJ-anläggning i N-skala med måtten
2,30 x 1,20 kan få plats i hemmet utan att permanent
ockupera en stor del av ett arbetsrum. Avsikten är att
även en fullt utbyggd anläggning med kuperat landskap
skall kunna fällas upp mot väggen. Detta är i
och för sig inte något nytt men denna metod kan
kompletteras med några finesser.
|

|
|
Med ett
rörligt gångjärn på båda sidorna i
bakkanten på anläggningen kan denna i nedfällt
läge helt skjutas in mot väggen och på ett
naturligt sätt ansluta mot mot en bakgrund. I uppfällt
läge ändrar gångjärnen läge och
anläggningen kommer ut från väggen vilket ger
tillräcklig plats för landskapets kupering. Undersidan
blir lätt åtkomlig för ledningsdragning och
installation av elektronik. Anläggningen vilar i nedfällt
läge på en bordskiva (typ klaffbord) som kan användas
som arbetsbord i uppfällt läge. Även bordsskivan
kan fällas ned genom att stödklaffarna fälles in
mot väggen. Arbetsbänkens djup kan anpassas efter behov
och behöver ej ha samma djup som anläggningen. Då
rummet användes för annat ändamål fälles
anläggningen upp och bordskivan ned . Ett snyggt draperi
täcker allt och ger ett utmärkt skydd mot damm. Jag
ser det inte som en nackdel att behöva plocka bort allt
rullande. Är man rädd om prylarna finns det goda skäl
att ha dessa på annat ställe då anläggningen
inte användes. Hus, fordon mm. kan ju limmas eller skruvas
fast.
|
|
Aternativ
2 - Golvställning, aluminium (SAPA)
I
samband med en flytt till ett större hus fick jag
möjligheten att bygga ut anläggningen och basera banan
på flera stommar som kan tas isär vid behov. Jag vill
inte kalla detta för "modulbygge" eftersom jag
inte följer någon vedertagen standard. Det är
snarare frågan om "sektionsbygge". De olika
sektionerna är uppbyggda på en lättmetallstomme
(SAPA) som är mycket stabil utan att väga mycket.
Vridbara och låsbara hjul på varje sektion gör
att de är lätta att ta isär och rulla åt
sidan för underhåll och justeringar. Själva banan
på en egen trästomme är monterad på en
lättmetallstomme med gångjärn i bakkanten. Banan
kan alltså enkelt fällas upp för att komma åt
all elektronik på undersidan utan att krypa på
golvet. Ovansidan på understommen utgör i uppfällt
läge ett arbetsbord. Banan hålles kvar i uppfällt
läge med gasfjädrar av samma typ som användes
till bakluckan på en bil.(Biltema)

Huvudsektion på hjul
Huvudsektion uppfäld
DCC elektronik

Gasfjäder
Gångjärn
bakkant
Vinkelsektion

Display /
körpanel
Nedfälld
Inskjuten på gejdrar

Stomme för ny
sektion på hjul
|
ÖVERST
PÅ SIDAN
|
|
Helix
-
Tågmagasin
|
Hemligheten
med att skapa en mer realistisk trafik på en MJ-anläggning
är att ha dolda avsnitt som ger intrycket av att tåg
kommer från ”ingenstans” och sedan försvinner
”någonstans”. Enklaste sättet är
givetvis tunnlar som börjar och slutar på ställen
där det inte är direkt uppenbart att det finns en
förbindelse. Ett mer sofistikerat sätt att skapa en
intressant trafik är att ha ett tågmagasin
(uppställningsbangård) på en dold plats. Oftast
finns inte detta utrymme i samma plan som anläggningen utan
är då placerat i ett utrymme under. Detta skapar i sin
tur problemet med att det i regel inte går att få en
sträcka (ramp) tillräckligt lång för att
hålla nere stigningen som helst inte bör överstiga
3 %. En lång ramp kan erhållas på en
begränsad yta med en s.k. Helix, en cirkulär eller oval
byggnation i flera plan där tågen kör upp och ned
i en skruvformad rörelse. I nedanstående beskrivning
av ett Helix bygge för N-skalan åstadkommes en
rampsträcka på drygt 8 meter dubbelspår med en
stigning av 2,3 % i en helix på 3,5 varv.
|
|
|
|
Helix
och tågmagasin under
anläggning
Helix och tågmagasin byggd på bottenplatta
|
|
Byggbeskrivning
av en Helix i N-skalan
|
|
|
Bestäm
först vilken total höjdskillnad som skall förbindas
via en Helix. Stigningen bör ej vara över 2,5 %
eftersom kurvor kombinerat med stigning kan vara jobbigt för
långa tåg. Det exempel på Helix som jag här
beskriver har en höjdskillnad på 195 mm, och en
omkrets på 2460 mm per varv, en stigning på 2,3 %
vilket innebär att höjdskillnaden mellan två
varv blir 55 mm och totalt 3,5 varv.
Helixen
bygges antingen med enkel eller dubbelspår. Eftersom jag
skall kombinera min Helix med ett tågmagasin har jag valt
dubbelspår eftersom jag vill att tågen skall kunna gå
ned till magasinet samtidigt som nya tåg kan tas upp till
den synliga delen av anläggningen. En Helix bygges
lämpligen som en oval dels för att få in den
totala stighöjden på så liten yta som möjligt
samt att tågen inte skall behöva ligga i kurva under
hela stigningen utan kunna ”ta ny kraft” på två
raksträckor per varv.
Jag
har valt minsta radie R2 ( 228 mm) för innerspåret och
R3 (262 mm) för ytterspåret. Den minsta
definierade radien R1 för N-skalan skall undvikas.
Räkna med banvall bredd 30 mm och 25mm fritt utrymme på
varje sida. D.v.s total bredd på underlaget av 80 mm
för enkelspår och för dubbelspår med
standard spåravstånd 35 mm ger en total bredd
av underlaget på 115 mm.
Börja
med att rita upp spårens sträckning runt ovalen på
ett stort papper. Rita linjer i spårets centrum och linjer
för ytterkanter. För över linjerna på
pappret på den första plywoodbiten (halvt varv) och
såga till denna med maskinsticksåg och använd
sedan denna som mall för de övriga. Varje varv av
plywood (4 mm) delas i två halvor med skarvarna på
respektive raka del med lister (15 x 15 mm) monterade i kanterna
på den raka delen och kortbitar i kurvorna för
stagning där gängstängerna skall gå igenom.
Listerna på den raka delen håller ihop
skarvarna.
|
|
Klicka
här för att förstora bilderna
|
|
Börja
med att montera halvorna tillsammans på ena sidan. Den
andra sidan skall ju ansluta till respektive plan över /
under. Limma korkbanvallens båda halvor efter spårets
mittlinje på samtliga helixvarv. Börja lägga
flexrälsen på det understa varvet. Jag limmar
flexrälsen mot korkbanvallen med kontaktlim. Lägger på
ganska flödigt på korkbanvallen men ej på
rälssyllarna. Med limmet fortfarande vått lägger
jag på rälsen som kan justeras och skjuter fast den
tillfälligt med en häftpistol. Dessa klammer tas bort
när limmet torkat (ca 20 min.) Rälsen skarvas
successivt med skarvjärn och lödes. När man
gått runt första nedersta varvet lägger man på
nästa varv som fogas med det första med skruv i
kantlisten och sedan forsätter rälsläggningen varv
efter varv uppåt.
Med
rälsen lagd ligger nu helixen som ett ”platt paket”
med stigning inte mer än tjockleken på varje varv. Nu
borras hålen för 6 mm gängstänger (16 st)
med en 7 mm borr för lite frigång. Gängstängerna
monteras med brickor och muttrar på både över
och undersida av varje plan. Börja nedifrån vid
infarten till helixen där höjden är = 0 (noll). I
mitt fall är ett varv 2400 mm och med stigningen 2,3 %
räknar jag ut höjden vid varje gängstång på
första varvet och justerar muttrarna till rätt höjd.
Det är lämpligt att ha helixen monterad på en
bottenplatta som gängstängerna utgår ifrån
och att denna bottenplatta utgör referensen för
höjderna.
Därefter
justeras varv efter varv med muttrarna till en ett fix avstånd
mellan planen. I mitt fall 55 mm.
|
|
Huvudsektionen
uppfälld
Helixen ansluten mot basplanet
|
|
|
Spårväg
i
staden
Staden över helixen
|
|
|
ÖVERST
PÅ SIDAN
|
|
Vändslingeautomatik
|
|
Om
en vändslinga ingår i en spårplan uppstår
problemet att rälsens räl "J" kommer
att möta räl "K" på återvägen
och förorsaka en kortslutning. Även om rälsen i
slingan kapas kommer det tåg som passerar skarven att skapa
en kortslutning. Detta problem är speciellt viktigt att lösa
vid digitaldrift av en anläggning.
Färdiga
lösningar med vändslinge-automatik finns att köpa
från ett flertal tillverkare. Dessa bygger på att
slingan isoleras i ett eller flera block beroende på vilken
princip som tillämpas. Vanligt är att man har en
isolerad blocksträcka i slingan och att automatiken
känner av när tåget passerar skarven åt ena
eller andra hållet varvid elektroniken känner av
kortslutningen och snabbt vänder polaritet. Beroende av
leverantör har man löst detta mer eller mindre bra men
risken finns alltid att gnistbildning uppstår vid
kortslutningen med påföljd att hjulen med tiden
förstöres. Leverantören Littfinski
har löst detta med att dela upp slingan i 3 st isolerade
block där in / utgångsblocken fungerar som
"triggblock" för polaritetsvändning av
mittblock och respektive utgångsblock beroende av riktning.
En säker metod som aldrig ger kortslutning.
Ofta
kan man i en spårplan begränsa vändslingan till
att endast användas i en riktning. För denna
tillämpning har jag tagit fram en lösning för
självbygge som med inte alltför många komponenter
som håller ned kostnaden för en automatik till
vändslingan. Dessutom kan detta vara ett intressant projekt
för den händige "elektronikbyggaren" .
|

|
Princip för
vändslinge-automatik med 3 isolerade
block.
Littfinskis lösning för vändslinga
|

|
Vändslinge-automatik
byggd på experimentkort
|
|
Klicka
här för kopplingsschema
|
|
ÖVERST
PÅ SIDAN
|
|
|
Hjulrengöring
av lok
|
|
Lokhjulen
blir snabbt smutsiga med svarta fläckar på hjulbanan
och behöver rengöras. Som bekant uppstår genast
svårigheten att rotera hjulen för hand om man vill
rengöra. Olika hjälpmedel finns med bl.a ledande
mässings borste (TRIX) som man ställer loket på.
Detta innebär dock en mekanisk rengöring som i längden
sliter på hjulytan och ger ännu bättre fäste
för smutsen. Bäst är att rengöra kemiskt med
rödsprit eller isopropylalkohol (apoteket) och en linneduk
eller tops.
Följande lösning på problemet
att rotera hjulen vid rengöring bygger på att på
ett universellt sätt som passar alla lok tillföra ström
till hjulen och samtidigt komma åt för rengöring.
Den gröna hobbytvingen på bilden är mycket
användbar för all slags service på lok ock
vagnar.
|
|
|
Hållaren
för lok är en hobbytving med skyddande skumplast inköpt
på BILTEMA och verktygshållaren med krokodilklämmor
kommer från CLAS OHLSON. Mjuka kopparflätor monteras i
krokodilklämmorna och ger kontakt mot hjulflänsarnas
yttersidor. Glöm ej att isolera kullederna på
verktyget med eltape. Mycket bra lösning till en billig
peng.
|
|
Rengöring
av rälsen
|
En
förutsättning för att loken skall få en jämn
gång och inte stanna oupphörligen är att rälsen
hålles ren. Damm och annat skräp lägger sig
snabbt över anläggningen om man inte håller
efter. Att handrengöra rälsen kanske behövs ibland
men frestar på tålamodet och är ju helt
uteslutet i tunnlar och andra dolda utrymmen. Många
lösningar har tagits fram med rullande materiel utrustade
med diverse borstar och polerdukar. Den bästa jag funnit
hittills är vagnen från TOMIX (finns hos Nmodell).
Detta är en dammsugarvagn med otroligt fin kapacitet som kan
utrustas med dekoder så att dammsugaren kan stängas av
/ på och varvtalsregleras. Dessutom kan TOMIX- vagnen köras
med rengöringsduk fuktad från inbyggd tank med
exempelvis isopropylalkohol och därefter roterande
polerfilt.
|

|
Se
TOMIX
med
mängder av tillbehör.
|
ÖVERST
PÅ SIDAN
|
|
Elektriskt
koppel
|
|
Säkert
de flesta MJ-rallare brottas med problemet att loken stannar i
växlar eller andra ställen med dålig kontakt mot
rälsen. Detta gäller framförallt
likströmsanläggningar i de mindre skalorna (N och Z).
Jag har dock på senare tid lärt mig att den initiala
rälsläggningen är otroligt viktigt för att
minska problemen i framtiden samt att välja växlar med
ledande hjärtstycke ( ej insulfrog). Detta gäller
speciellt på en digital anläggning. Vad gör
man då med en stor anläggning med landskap och ballast
på rälsbanvallen då man slarvat från
början? Det är inte att tänka på att byta
växlar och riva upp rälsen.
Jo
- utöka lokens kontakt mot rälsen genom att låta
närmaste vagn ta upp ström från rälsen (med
boggievagn fås 4 extra hjulpar). Jag kommer här att
beskriva hur strömmen kan föras över från
vagnen till loket utan fasta ledningar. Att köpa färdigt
eller bygga själv? Det beror på hur loket / vagnen ser
ut med avseende på plats mm. Oftast lutar det åt
självbygget då en en anpassning är lättare.
Färdiga
elektriska koppel till N-skalan finns att köpa från
den tyska leverantören KROIS . Dessa
koppel är anpassade för N-skalans koppelfickor som dock
kan variera något i utförande. I de flesta fall går
det att enkelt justera KROIS-kopplet för att passa. En stor
fördel är att det går att återställa
till standardkoppel - alltså inga modifieringar som förstör
ursprunglig konstruktion. KROIS-kopplen är 2 eller 3-poliga
och kan överföra ström mellan lok/lok eller
lok/vagn. .
|
KROIS-koppel
i N-skala
|
|
Elektriskt
koppel mellan två DU-lok
|
Fleischmanns
DU-lok i N-skala hör de lok som är svåra att
hålla kontakt med rälsen om inte säga omöjligt
att köra över isolfrogväxlar utan att få
stopp. Med stela axlar på de strömupptagande hjulen
uppstår ständiga problem om man inte varit extremt
noggrann med rälsläggningen. I följande exempel
har jag satsat på en tandemkoppling av två DU
med elektriskt koppel. Kabeldragningen från kopplet till
kretskortet är inga problem eftersom sladdanslutningen på
kopplet är klar.
De tandemkopplade loken ges samma
digitala adress och köres parallellt från en
handkontroll eller från programvaran Train Controller Loken
jobbar alltså parallellt och "bjuder varandra" på
kontakt mot rälsen. Resultatet blev överraskande bra
- inte ett enda stopp vid krypkörning över växlar.
|
|
|
ÖVERST
PÅ SIDAN
|
|
Självbygge
av EL-koppel
|
Med
diverse experimenterande har jag kommit fram till en fungerande
lösning där jag utgår från ett
standardkoppel i N-skalan vilket innebär att loket och
vagnen behåller orginal koppelficka utan åverkan och
endast koppelhaken bytes ut till ett 2-polig elektriskt ledande
koppel. Loket / vagnen kan enkelt återställas till
ursprungligt skick genombyte av koppelhaken. Det nya
EL-kopplet är rörligt i koppelfickan och följer
boggiens rörelser.
|
Byggbeskrivning
Material:
-
Koppelhakar - finns som reservdel till lok och vagnar.
typ för aktuell vagn /lok finns i de flesta leverantörs
kataloger. -
Stiftlist (ELFA 43-716-05)
- Lackad transformatortråd 0,15 mm
- motstånd 2kohm
1.
Lossa koppelhaken från fickan på loket och
vagnen
och spar dessa
2. Modifiera den nya haken enligt vidstående bild med att
kapa
"koppelkroken" och borra 2 st hål 0,8 mm i
den plana yta som
uppstår för passning av stiftlisten.
3. Stiften
klippes och bockas enligt nedanstående bilder.
4. Löd på trafotråd på den korta änden
av stiftlisten innan
stiften
monteras på det nya modifierade kopplet.
Trafotråden trädes genom de borrade hålen.
5. Montera de nya kopplen i koppelfickorna på lok och
vagn.
Trafotråden anslutes till lokets strömavtagare i
boggien.
Lägg några böjar på trafotråden så
att denna ej är för spänd
och fixera tråden med lim om det finns risk att den
kommer
i vägen.
Den är trots allt lackisolerad.
6. Montera ett motstånd löst bockat mellan axlarna på
hjulen i
boggien på vagnen och vänd hjulparen så
boggiens hjul är
isolerade åt olika håll.
Löd fast trafotråden från kopplet till
motståndsändarna.
Se nedanstående bilder.
|
Modifiering
av koppelhaken med stiftlist 2-pol
|
|
Bockade
stift
Säker koppling
|

Oförändrat
avstånd
Ledningar och motstånd
|
|
|
ÖVERST
PÅ SIDAN
|
|
Kontaktledningsstolpe
|
|
Spårvagnar
på en N-skaleanläggning i stadsmiljö är ett
intressant komplement. Utbudet av spårvagnar i N-skala är
mycket begränsat. Jag fann dock Duwag vagnar från
Arnold som är mycket fina. Givetvis måste spårvägen
få sina kontaktledningsstolpar men jag fann snabbt att
dessa var svåra att få tag i och framför allt
dyra. Jag beslutade att göra ett försök att
bygga egna stolpar och fann en relativt enkel metod till en
försumbar materialkostnad - max 10 öre per
stolpe. Jag använder enbart stolparna med isolerad
luftledning som dekoration även om det är möjligt
att löda en elektrisk luftledning mellan stolparna.
Stabiliteten bör då förbättras genom att
byta tandpetaren mot 2 mm mässingstång alt.rör
samt att gå upp till 1 mm tråd på alla byglar
och stag.
|
|
Byggbeskrivning
Material:
- Koppartråd 0,8 mm
(entrådig teleledning går bra)
- Koppartråd 0,5 mm (entrådig teleledning går
bra) - Rund
tandpetare, diam. 2 mm alt. mässingstång / rör.
Klipp spetsen och runda av övre
änden av tandpetaren.
Borra 2 st 0,8 mm hål i tandpetaren för stag och
byglar.
Klipp till och bocka koppartråden enligt bilden.
Byglar och stag av koppartråd (helst förtennad)
monteras i hålen i
tandpetaren och lödes samman med en fin lödkolv enligt
bilden.
Till sist lackas stolpen med
"Humbrol grön 30" eller den kulör
som
önskas.
Stolpens totala bredd är 52 mm och höjd 60 mm. Kan
givetvis
varieras efter eget önskemål.
Stolpen kan givetvis göras enkelsidig med samma
metod.
|

|
|
Färdig
stolpe
|
Stolpe
monterad på spårvägslinje
|
|
ÖVERST
PÅ SIDAN
|
|
Signaler
|
|
Målsättningen
med detta signalbygge är att dels använda
standardmaterial (ingen etsning eller specialverktyg) och att få
ned kostnaden för varje signal. Svårigheten att få
tag i och framförallt den höga kostnaden att köpa
svenskliknande signaler i N-skala är ett problem med en
relativt stor anläggning. Jag beslutade att göra ett
försök att bygga egna signaler med till buds stående
medel. Med förstoringslampa och ett stort mått tålamod
går det att få till något som kommer ganska
nära förebilden.
|
Byggbeskrivning
3st
lysdioder (1,8 mm ELFA) lödes tillfälligt med
anodbenet mot banorna på ett veroboard med delning 2,54
mm, grön - röd - grön.Var försiktig
med lödkolven (liten spets) löd snabbt , ej för
hög värme.Klipp till 1mm förtennt koppartråd
som stolpe som lödes mot de avklippta katodbenen på
de 3 lysdioderna. Se till att lysdioderna får delningen
2,54 mm efter
banorna på veroboard. Kapa anodbenen kort mot dioderna och
avlägsna veroboard
Löd
därefter ledningarna från respektive anod på
lysdioderna. Använd 0,15 mm lackisolerad transformatortråd.
Lacken avisoleras i ändar försiktigt med lödkolven.
Tillverka
borrjigg av veroboard med delning 2,54 mm och borra upp 1,8 mm
hål i grupp om 3 st. Skapa en "ränna" genom
att limma plastremsor på veroboard så att plastlist
från Evergreen (0,5 x 3,2 mm) kan läggas fixerad
längs hålen i veroboard.Borra i 1,8 mm hålen i
grupper av 3 st hål i Evergreen-listen. 3 st
Evergreenlister kan genomborras samtidigt. Ett precisionsjobb
som kräver stor noggranhet.
Kapa
plastlisten i bitar som signaltavla och runda hörnen med
fin fil och fint slippapper.
Måla
signaltavlans front svart och montera sedan denna över
lysdioderna. Limma med plastlim.Kapa till ett litet veroboard 3
x 4 hål som fot och anslutningsdel. Löd fast stolpen
med en längd av 33 mm i veroboard.
Drag
ledningarna från anoderna på lysdioderna genom hål
i veroboard och löd in dessa ledningar på 3 banor på
undersidan av veroboard. Löd
därefter
på anslutningsledningar (4 st). Fixera ledningarna bakom
stolpen och lacka denna mörkgrön (Humbrol 114) Lacka
baksidan av lysdioderna med mörkgrå färgLysdioderna
anslutes med seriemotstånd till lämplig
spänningskälla. (ex: 3,3 kohm för 12V)
|

|

|
Jag
började med att bygga huvudsignaler som styrs från
datorprogrammet Winlok med påverkan från tågrörelser
och inställda tågvägar. Signalerna är
anslutna till NMRAF5 DCC-dekoder som var och en kan hantera 4
signaler - ( 8 st lysen rött/grönt ).
|

|

|
Som
synes har röda ljuset hamnat fel på just denna signal
|
|
ÖVERST
PÅ SIDAN
|
|
Motordriven
vändskiva
|
Jag
har med relativt enkla medel modifierat PECO´s
vändskiva kompletterad med hjul under bryggan och DC-motor
med inbyggd växellåda. Vändskivan är analogt
styrd utan återkoppling av stopplägen. Kanske nästa
steg som ett separat projekt för digital
styrning.
Se
nedan Vändskivan
monteras enligt PECO´s bifogade monteringsanvisning som för
övrigt antyder ett förslag på motordrift. Detta
förslag till motordrift saknar dock beskrivning hur - varför
jag föreslår följande:

Modifiering
och montering av bryggan.
De
befintliga fejkade stödhjulen på bryggans undersida
filas ned ca. 1 mm och ersättes med standard N-skalehjul.
Behåll ett hjul per axel för att få plats under
bryggan. Hjulen förskjutes något på respektive
axel för att gå fritt. Axlarnas "nållager"
löper i två plastbitar som limmas under bryggan mellan
balkarna.
|
|
Centrumtappen
på bryggan kapas ca: 3mm så att denna inte sticker ut
på undersidan av plattan. Testa att bryggan roterar lätt
med frigång i ändarna av bryggan. Filas något
vid behov.
Kapa
till en 4 mm mässingsaxel till längd 45 mm. Axeln
monteras i bryggans centrumtapp och låses genom att borra
ett 1,5 mm hål genom tapp och axel som fixeras med en
rörsprint. I motsatta änden av axeln borras ett hål
på samma sätt för senare fixering av snäckhjulet.
Hålets placering på axeln mätes in så att
snäckhjulet passar i höjd med snäckdrevet på
motoraxeln.
Montera
bryggan och justera höjden så att bryggrälsen
kommer att passa mot anslutande räls samt att lätt
fjädring erhålles mot släpringarna. Lås
bryggan med stopphylsan på axeln , gärna med en
skimmsbricka mot undersidan av plattan. Bryggans höjdläge
kan alltid efterjusteras vid behov genom att lätta på
sexkantskruven i stopphylsan.
Motor
och snäckdrev
Motorn
med inbyggd växellåda monteras på en fästvinkel,
som tillverkas av 1,5 mm AL-plåt. Motorfästet har även
en viktig funktion att styra änden av bryggaxeln. Var noga
vid mätning och håltagning. Enklast är att först
bocka den tillkapade plåten och sedan mäta in
fästhålen för motorn och styrhålet för
axeln så att snäckdrev och snäckhjul passar mot
varandra. Snäckdrevet och motoraxeln genomborras med 1,5
mm borr och fixeras med rörsprint. Snäckhjulet monteras
på samma sätt med rörsprint hålet i
bryggaxeln. Passa in motorn med snäckdrevet mot hjulet och
se till att bryggaxeln får stöd i styrhålet i
fästvinkeln. Fästvinkeln skruvas fast på under
sidan av vändskivan med försänkt M3 skruv.
|
|
Brygghastighet
och matning
Rotationshastigheten
på bryggan bestämmes av spänningsmatningen till
motorn och val av utväxling i den inbyggda växellådan.
Jag har utgått från en vinkelhastighet av 12 grader /
sekund (2 varv / minut) vid 12 volt DC spänning.
Detta
erhålles med utväxling 1:20 i snäckdrevet och 40
varv/ minut från motorns växellåda.
Jag
har kört vändskivan med ett pulsat MJ-köraggregat
med denna nedväxling och fått en mycket jämn gång
med möjlighet att variera hastigheten och stanna med
precision. Alternativt kan vändskivan matas med en fast 12
volt spänning via fram / back omkopplare. I detta fall bör
man välja en motorväxelåda med högre
utväxling för att kunna stanna bryggan i rätt
läge. Den aktuella motorn finns med flera alternativa
växellådor för lämplig rotationshastighet.
Spänningsmatning
från köraggregat till bryggräls och anslutande
räls sker lämpligen med en vanlig vridomkopplare.
|
Stycklista
PECO
vändskiva
MJ-Hobby NB-5 N-skalehjul
MJ-Hobby Axel 4 mm mässing
MJ-Hobby Motor med växellåda
ELFA 54-480-89 Diverse
kugghjul
Teknobygg
|
 Motor
med vinkeldrev. Notera
hålet i fästvinkeln för axeln från
bryggan så att anslutningen till motordrevet
är stabil.
|
|
Digital
Vändskiva
|
|
|
Samma
vändskiva som ovan (Peco) har försetts med en stegmotor
och ett styrkort från Möllehem anslutet för
styrning från Loconet. Detta styrkort har initialt inga
fasta lägen utan programmeras godtyckligt för antal
spår och dess lägen. Spårlägena anges vid
inställning med antal stegmotorpulser relaterat till en
referenspunkt som består av en givare. Referensläget
passeras vid varje uppstart och vid varje varv under körning
av skivan så att automatisk kalibrering av spårlägen
utföres kontinuerligt. Programmeringen av spårlägen
sker från en app i Android Mobil eller läsplatta och
är enkelt att ändra.
Skivan kan
kontrolleras lokalt med knappar för stegning vä/hö
och 180 grader samt styras via Loconet från dator och i
detta fall Traincontroller. Upplösningen är 4260 steg /
varv vilket ger en noggranhet på 0.08 grader eller 0,11 mm
i periferin av skivan.

|
Bryggan
drivs via en 5 mm axel med ett hjul för kuggrem som drivs av
stegmotorn med ett mindre hjul för utväxling vilket
ökar noggranheten för skivan. På axeln är
monterat en referensskiva med en "pigg" som passerar en
läsgaffel som utgör referensläget för varje
varv. Strömmatning till bryggan sker via kontaktbleck och
släpring som också sköter polarisering av
matningen då bryggan rör sig mot nytt halvvarv.
|

|
|
|
Då skivan
styrs från dator och programmet Traincontroller finns
vändskivan i spårplanen på bildskärmen som
en symbol överenstämmande med vändskivans
spårlägen. För manövrering av vändskivan
finns knappar på skärmen alternativt ett musklick på
respektive spårläge. Indikering visas då skivan
nått sitt nya läge.
Vid autokörning
i Traincontroller från en godtycklig plats i spårplanen
till ett stickspår vid skivans lokstall sker alla rörelser
av skivan helt automatiskt. Då loket når spåret
som leder in till skivan ställer sig skivan i rätt läg
och när loket står på bryggan vrides skivan till
rätt stickspår.
|

|
ÖVERST
PÅ SIDAN
|
|
Gör
träd själv billigt och enkelt - tallar och lövträd
|
Med
denna metod kan man serietillverka olika typer av träd
snabbt och enkelt. Tillbehören består av 1,5
ledningstråd med kardeler (FK, samma som i rören i
väggen), Woodland Scenics "Foliage" FC57 och 59,
lackfärg och hårspray. Börja
med att klippa till lämpliga längder av kabeln. Räkna
med stam och grenverk samt 20mm att hålla i under
monteringen. Fäll
ut grenverket med kardelerna och doppa i lim. Fäst därefter
tussar av Woodland materialet variera löv verket kan man
ströa med olika material och låt torka. Fixera med
hårspray. Lacka stammen i lämplig kulör , låt
torka. Gör
ett moment i taget vid "masstillverkning". Träden
får ett individuellt utseende med olika längder och
frisering av trädkronor.
|
|

|
ÖVERST
PÅ SIDAN
|
|
Berg
och vatten
|
Denna
del av modellbyggandet kräver mest omsorg för att skapa
ett naturtroget resultat. En del färdigt finns att köpa
men ger ofta ett förskräckligt landskap. Material från
Woodland Scenics och Faller och en noggrann studie i ämnet
kan ge ett bra resultat allt givetvis beroende på intresse
och hur mycket man vill prioritera utseendet utanför
banvallen. Tag med kameran ut i naturen och studera bilderna.
I
den beskrivna anläggningen har den kuperade terrängen
byggts upp på en stomme av trästavar (diam. 15 mm) som
stöd för ett aluminiumnät -"Plastic padding
ark"- täckt med gips. För
att skapa bergssidor och klippformationer användes en
hobbykniv att skära ut raka ytor i gipset som sedan målas
och delvis täcks med olika strömaterial för att
efterlikna mossa.
Sjöar
och andra vattendrag går att få mycket bra med enkla
medel. Beroende av placering - öppen sjö eller smal
kanal - målas underlaget i lämplig kulör från
grönt till ljusblått gärna blandat. Därefter
täckes ytan med ett "krusat" transparent plast ark
från Faller. Resultatet blir förvånansvärt
bra. Klicka
på nedanstående bilder.
|
   
|
|
|
ÖVERST
PÅ
SIDAN
Per-Åke
Jansson
|